بروزرسانی: 19 آذر 1404
آرشیو دسته صنعت خودرو روزنامه جهان اقتصاد
آرشیو دسته صنعت خودرو روزنامه جهان اقتصاد
از آن به بعد روند تولید این خودرو به صورت سینوسی ادامه پیدا کرد اما به ناگاه با تشدید شرایط جنگی در ایران و تخصیص منابع موجود به جنگ، پیکان بدترین شرایط را تجربه کرد. ۲-۲- وضعیت ناشفاف سهامداری و مالکیت شرکت های خودروسازی نیز از دیگر معضلات ساختار مدیریتی این صنعت است. هر چند که به ظاهر دولت در هر دو شرکت خودروسازی کمتر از بیست درصد سهام دارد ولی عملا سایر سهامداران در ترکیب مدیریت این بنگاه ها هیچ نقشی ندارد و این دولتی ها هستند که اداره این شرکت ها را بر عهده دارند. اینکه دولت ها به طور ذاتی در اداره بنگاه های اقتصادی موفق عمل می کنند یا خیر و عزل و نصب های دولتی چقدر کارآمد و موثر هستند را باید از وضعیت حال حاضر صنعت خودرو ارزیابی نمود. شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران (ISQI) به نمایندگی از وزارت صنعت شاخص های مختلفی را از کیفیت محصولات و خدمات در صنعت خودرو ارزیابی می نماید یکی از این شاخص ها که مشابه آن در خارج از کشور نیز توسط موسساتی ارزیابی و منتشر می شود شاخص مطالعه کیفیت اولیه یا IQS است. این شاخص به معنی متوسط تعداد ایرادات مشاهده شده توسط مشتریان در سه ماه اول مالکیت خودروهای صفرکیلومتر است.
- هدف از ارائه این لایحه تنظیم بازار و تنوع بخشی به\xa0بازار خودرو\xa0با تسهیل واردات است.
- ۲- از ابتدای سال جاری افزایش ۲۷ درصدی حقوق و دستمزد از سوی دولت ابلاغ شده است.
- • کرمان موتور با مونتاژ محصولات برند چینی جک، با تولید بیش از 12 هزار و 600 دستگاه خودرو در جایگاه دوم • گروه خودروسازی بهمن اخیرا با ریبرندینگ محصولات چینی سه محصول "دیگنیتی، فیدلیتی و اکسنت" و تولید هزار و 716 دستگاه خودرو در جایگاه سوم تولیدکنندگان خصوصی قرار گرفته اند.
- در این پژوهش پس از بررسی چالش های پیش روی صنعت خودروسازی و تامین قطعات آن، برای سرمایه\u200e گذاری دو زمینه «سرمایه گذاری در زنجیره تامین و ورود به عنوان تامین\u200e کننده» و «سرمایه\u200eگذاری در شرکت خودروسازی» پیشنهاد شده است.
- وقتی صنعتی رفاقتی می شود ، سودآور و بسیار زرق و برق دارد، زیرا پول های هنگفتی در این صنعت بین بخش های مختلف جا به جا می شود.
در سال ۴۷ بیش از ۱۲ هزار دستگاه پیکان در ایران ساخته شد در حالی که تیراژ تولید بقیه خودروهای ذکر شده حداکثر از ۲۰۰۰ دستگاه تجاوز نمی کرد. از سوی دیگر تحولات در حوزه فناوری، شیوه تولید و امکانات خودروها را به شدت متحول کرده است. تحول دیجیتال در عرصه صنعت خودروسازی بسیار بااهمیت است و اینترنت اشیا شیوه تولید و امکانات تولید را حت تاثیر قرار داده است. بنابراین مدیریت تولید و مدیریت فناوری اطلاعات نیز دیگر عرصه های اثرگذار بر صنعت خودروسازی هستند.
منابع ارزی آزاد شده صرف کالاهای اساسی خواهد شد یا خودرو؟
قیمت قطعات خودرو در حال افزایش است، پس خریداران سهام، به سمت سهم های گروه خودرویی در بخش تولید و تامین قطعات می روند. هدف از این کار، فروش سهم پس از بالاتر رفتن قیمت آن به دلیل افزایش قیمت ارز است. پس تقاضا برای تعدادی از زیرگروه های سهام خودرویی زیاد می شود، اما عرضه مانند قبل است و پیشی گرفتن تقاضا از عرضه، یعنی افزایش قیمت سهم، که منطق و پشوانه ای ندارد. در این زمان حباب قیمت در سهام گروه خودرویی در حال شکل گرفتن است و به زودی سهامداران را تحت تاثیر قرار می دهد.
تحول دیجیتال در صنعت خودرو
به همین منظور، وزارت صنعت، معدن و تجارت در نسخه به روز شده سند راهبردی خود در بخش صنعت خودرو، هدف گذاری کرده تا ۳میلیون دستگاه خودرو با سطح استاندارد آلایندگی روز اتحادیه اروپا را در سال ۱۴۰۴تولید و ۳۳درصد از آن را صادر کند. همچنین براساس این سند راهبردی مقرر شده، تولید خودرو تجاری به ۱۲۰هزار دستگاه با محوریت صادرات ۲۵درصدی افزایش یابد. این سند راهبردی در ادامه اقدام به تشریح راهبرادهای ۹گانه با ۷۱گام اجرایی برای توسعه صنعت خودرو کرده است. ما در مجلس باید به دستورالعمل اجرای قوانین نیز توجه کنیم، زیرا ممکن است دولت با تدوین این دستورالعمل شرکت های تولیدکننده خاص یا کشورهای تولیدکننده خاصی را برای واردات خودرو در نظر گیرد و این موضوع قانون را از حیض انتفاع می اندازد. با واردات خودروهای کارکرده بدون توجه به داشتن نمایندگی در کشور، قیمت قطعات خودروها در داخل افزایش می یابد و سوداگران به سراغ این حوزه می روند.
سنجه های پیشنهادی برای ورود به صنعت قطعه \u200eسازی
در هر دو مورد بومی سازی محصولات پاسخی به سطح درآمد متفاوت مشتریان خواهد بود. این موضوع کم و بیش درباره فیات پاندا برای اروپا و فیات موبی برای آمریکای جنوبی صدق می کند. به دلیل فاصله درآمدی، قوانین و تفاوت سلایق بین بازارهای مختلف، مثال های زیادی از بومی سازی وجود دارند. یکی از مشهورترین موارد به تویوتا تاکوما برای آمریکای شمالی و هایلوکس برای باقی بازارها مربوط می شود. نیسان هنوز هم چهارمین نسل میکرا را در آمریکای لاتین و با نام مارس عرضه می کند درحالی که جدیدترین نسل آن در دسترس مشتریان اروپایی است.