تحلیل روزنامه انگلیسی از وضعیت وخیم صنعت خودروسازی ایران وبلاگ کارنامه
انتشار: مهر 16، 1401
بروزرسانی: 19 آذر 1404

تحلیل روزنامه انگلیسی از وضعیت وخیم صنعت خودروسازی ایران وبلاگ کارنامه

تحلیل روزنامه انگلیسی از وضعیت وخیم صنعت خودروسازی ایران وبلاگ کارنامه

از نظر صادرات خودرو نیز کشور ایران از دو گروه خودرویی بزرگ ایران خودرو و سایپا صادراتی به کشورهای منطقه خودرو می کند. همان طور که می دانید صنعت خودروسازی در میان پرسودترین صنایع مختلف در دنیا است. در ایران نیز با توجه به این که کمتر از یک قرن سابقه خودروسازی وجود دارد ولی جزو صنایع مورد توجهی مثل صنایع پتروشیمی و فلزات اساسی است. بازار مدرن جهانی نیازمند رسیدن به موقع کالاها و خدمات است و باید کیفیت و انتظارات مشتری را برآورده کند. بسیاری از تولیدکنندگان خودرو از استراتژی تولید به موقع (Just In Time) استفاده می کنند، بدین صورت که با پیشبینی قطعات مورد نیاز و سفارش آنها حجم زیادی از فضای ذخیره سازی مورد نیاز برای قرار دادن تمام مواد و قطعات خود را حذف می کنند.

  • اتحاد جماهیر شوروی در قرن بیستم \xa0فعالیت ماشین سازی را در این کشور آغاز نمود و در آن دوره شروع به ساخت کارخانه در کره شمالی و ارائه قطعات کرد.
  • آنچه مشخص است بخش اعظم این مشکلات به کیفیت پایین قطعات مربوط است و اغلب خریداران خودروهای تولید داخل اتفاق نظر دارند که کیفیت خودروهای داخلی و مونتاژی حتی در مقایسه با سال های نه چندان دور افت داشته است.
  • هزينه هاي لجستيكي از اجزاي مختلفي مانند هزينه هاي حمل و نقل، انبارش، كنترل موجودي و مديريت لجستيك تشكيل شده است كه سهم مهمي در هزينه هاي يك زنجيره تأمين دارند.
  • ۴-۱- فرصت سوزی مدیران این شرکت ها در سالهای سودآوری که به جای اختصاص سود به هزینه های نوآوری، نوسازی و طراحی محصول برای نشان دادن عملکرد مدیریتی این منابع را به عنوان سود بین سهامداران توزیع کردند( دهه ۸۰).

زیان خالص این صنعت نیز در سال 1401 جهش چشمگیری داشت؛ به طوری که زیان خالص صنعت خودروسازی با رشد 137 درصدی از 15 هزار و 473 میلیارد تومان در سال 1400 به 36 هزار و 658 میلیارد تومان در سال 1401 رسید. همان طور که در نمودار مشخص است، افزایش سود صنعت خودروسازی و ساخت قطعات از سال 1395 متوقف شده و این صنعت از سال 1396 به این سو به زیان نشسته است. در این راستا پلکان تعرفه واردات قطعات خودرو برمبنای "ارزش افزوده داخلی" به نحوی اصلاح شود که فاصله پله های تعرفه ای با افزایش عمق داخلی سازی (با اولویت پلتفرم و قطعات راهبردی مثل قوای محرکه، انتقال قدرت و ماژول های الکترونیکی...)، افزایش یابد. وزارت صمت می تواند در کوتاه¬ترین زمان ممکن آیین نامه نحوه اندازه گیری "ارزش افزوده داخلی" خودرو ها را تدوین و به تصویب هیئت وزیران برساند و براساس این آیین نامه، موظف باشد میزان عمق داخلی سازی و فهرست قطعات داخلی استفاده شده در هر نوع (مدل) خودرو را سالیانه منتشر نماید. شایان ذکر است که یکی از مواردی که نهاد تنظیم¬گر باید نسبت بدان اقدام نماید، این زمینه است.

چرا آیین نامه واردات کارکرده ها ابلاغ نمی شود؟

براساس اعلام مهدی تقدسی، مدیر سامانه یکپارچه فروش خودرو، در اسفند ماه سال گذشته 33... آنچه مشخص است بخش اعظم این مشکلات به کیفیت پایین قطعات مربوط است و اغلب خریداران خودروهای تولید داخل اتفاق نظر دارند که کیفیت خودروهای داخلی و مونتاژی حتی در مقایسه با سال های نه چندان دور افت داشته است. البته قرار است واردات خودرو به ایران در سال ۱۴۰۱، بعد از چند سال محدودیت، از سر گرفته شود. از اتهامات این شرکت ها این است که توانایی تغییر مدیران شرکت های خودروساز ایرانی را دارند و با فشار مدیریتی مانع کنترل کیفیت خودروسازان ایرانی روی محصولات خود می شوند و عملاً اجازه همکاری این شرکت ها با قطعه سازان دیگر را نمی دهند.

دهه ۹۰؛ اوج گیری واردات و توقف ناگهانی!

هوش مصنوعی می تواند به تولیدکنندگان تجهیزات کمک کند هزینه های تولید را کاهش دهند و محصولات ایمن تر با خطای کمتر تولید کنند. آئودی این روزها از هوش مصنوعی ای استفاده می کند که به کمک بینایی ماشین ترک های ریز ورق فلز را در عرض چند ثانیه تشخیص می دهد. آمازون ابتدا فناوری «الکسا اتو» (Alexa Auto) را عرضه کرد که در واقع، همان دستیار صوتی این شرکت برای استفاده از خودرو بود.

سایپا شرط تغییر خودرو در سامانه فروش یکپارچه را اعلام کرد

در بلند مدت با افزایش سهم سایر تولیدکنندگان و رفع انحصار و ایجاد فضای رقابت، براساس ساز و کار بازار که مبتنی بر عرضه و تقاضا خواهد بود قیمت محصولات در بازار تعیین خواهد شد. به گفته وی، وقتی دائما بر سر صنعت کوبیده می شود، به جای سرمایه گذار، دلالان تشویق می شوند؛ چنانکه در حال حاضر نیز شاهد هستیم که با کاهش اندک قیمت خودرو در بازار، بلافاصله روز بعد قیمت ها مجددا افزایش می یابد. در این میان برنده اصلی دلالان و بازندگان نیز در وهله اول صنعت است که موجب تضعیف اقتصاد می شود و در نهایت این مردم هستند که بازنده اند. این وضع باعث می شود به قطعه سازان فشار وارد شود و در نتیجه، قطعه سازان، با تاخیر قطعه را تولید می کنند، یا اگر همین شرایط موجود ادامه پیدا کند، قطعه سازان از دایره زندگی کاری خودشان خارج خواهند شد. دکتر مهدی شامی زنجانی سه مقطع تحصیلی خود از کارشناسی تا دکتری را در دانشگاه تهران گذرانده و اکنون عضو هیات علمی گروه مدیریت فناوری اطلاعات این دانشگاه می باشد. در کارنامه وی بنیانگذاری و راهبری مواردی همچون گروه تحول دیجیتال (دیتیجی)، موسسه تحول دیجیتال دانشگاه تهران، رویداد ارزیابی ملی تحول دیجیتال، کنفرانس بین المللی تحول دیجیتال و دوره عالی (دی بی اِی) تحول دیجیتال دانشگاه تهران به چشم می خورد.