خودروهای سایپا و ایران خودرو ارزان تر از ارزان ترین خودروهای خارجی! آخرین خودرو
انتشار: مهر 25، 1400
بروزرسانی: 19 آذر 1404

خودروهای سایپا و ایران خودرو ارزان تر از ارزان ترین خودروهای خارجی! آخرین خودرو

خودروهای سایپا و ایران خودرو ارزان تر از ارزان ترین خودروهای خارجی! آخرین خودرو

در ادامه سنجه های لازم جهت بررسی این عرصه ها مطرح شده است که نه تنها برای ورود به حوزه کاری پیشنهاد شده کاربرد دارد بلکه به طورکلی برای بررسی سایر پیشنهاد ها نیز ارزشمند است. این موضوع نشان دهنده آن است که در حال حاضر با توجه به سیاست های کنونی فروش خودرو نه تنها سودی نصیب شرکت های این صنعت نمی شود، بلکه روزبه رو به زیان انباشته خودروسازان اضافه خواهد شد. در نهایت نیز در صورت ادامه یافتن وضعیت کنونی، راهی جز ورشکستگی پیش روی خودروسازان نخواهد بود. برای مثال ایران خودرو و سایپا که دو خودروساز بزرگ ایرانی هستند، هر دو در سال 1401 زیان ده بودند و به این زیان خود نیز افزودند. کارشناسانی که تقاضای بازار خودرو را 2 میلیون دستگاه پیش بینی می کنند، این نوع پیش بینی ها برای شرایط مطلوب است. در سال 1396، کل تولید خودرو در ایران همراه با واردات خودرو، حدود یک میلیون و 600 هزار دستگاه بود.

  • ایران از صنعت فولاد قوی برخوردار است که این امر آن را در تامین تقاضای فولاد در بخش خودرو خودکفا می کند.
  • چیزی که می تواند این فاصله را کم و کیفیت را به سطح مطلوب مصرف کنندگان ایرانی برساند برنامه ریزی برای رفع این مشکلات و نارسایی هاست که یک عزم ملی و اراده ای واقعی در همه ارکان و اجزا صنعت جهت اصلاح تمامی \xa0بخش های مورد اشاره را می طلبد.
  • آیین نامه اجرائی این تبصره حداکثر ظرف سه ماه پس از لازم الاجراء شدن\xa0قانون ساماندهی بازار خودرو توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت تهیه می شود و به تصویب هیأت وزیران می رسد.
  • برخی نهادهای قانونی و نیز فعالان حقوق مصرف کننده بر این باورند که همکاری غول های سیلیکون ولی با خودروسازان نه تنها می تواند به شکل گیری انحصاری جدید بینجامد، بلکه حتی شاید به نقض حریم خصوصی کاربران خودرو نیز منجر شود.
  • شرکت ویمو که سال هاست در تلاش برای توسعه نرم افزار مورد نیاز برای هدایت خودرو بدون نیاز به راننده است، مدتی پیش از خدمات تاکسی بدون راننده خود در چندلر (شهری کوچک در ایالت آریزونا) رونمایی کرد و اندکی بعد، این خدمت را به سان فرانسیسکو برد.

ممکن است برخی بپرسند آیا سایر کشورها نیز خودروهای کارکرده وارد می کنند که باید پاسخ دهیم بله. در خصوص واردات خودروی نو ثبت سفارش و فراهم کردن مقدمات آن امری زمان بر است بنابراین واردات خودروهای مستعمل باعث ایجاد جهش در بازار خودرو خواهد شد. علی اکبر کریمی، نماینده اراک و کمیجان و خنداب، با موافقت با کلیات لایحه مذکور گفت ما از سال ۹۷ که با جهش ارزی و مشکلات این حوزه مواجه شدیم، با کاهش در روند تولید خودرو نیز روبرو شدیم و این موضوع باعث تقاضای متراکم شده در این بازار و عدم تعادل در عرضه و تقاضا شد. البته در سال های اخیر با رشد خوبی در حوزه تولید خودرو مواجه شدیم، اما همچنان نسبت تقاضا به عرضه در این حوزه با افزایش چشمگیری مواجه است و باید برای تنظیم این بازار و ایجاد تعادل در آن نسبت به واردات خودروهای کارکرده ورود کنیم. پیش از این نیز واردات خودرو در مجلس تصویب شده بود، اما این اتفاق در مورد خودروهای مستعمل نیفتاده بود. این خودروها رقیب تولیدات داخلی نبوده، به همین دلیل خودروسازان به صراحت اعلام کرده اند که مخالفتی با واردات آنها ندارند.

تکذیب متنفی شدن فروش خودرو در سامانه یکپارچه

برای نمونه پژو 405 در حالی سال 68 وارد ایران شد که حدود 6 سال از تولید آن در فرانسه می گذشت. این در حالیست که پیش از این بارها بر این موضوع تاکید کرده ایم که اصرار بر تولید یک خودرو بیش از 10 سال،  منجر به افزایش نارضایتی ها و شکایات خواهد شد. کیفیت ارتباط مستقیمی با داخلی سازی ندارد چرا که قطعه ساز بر اساس مشخصات داده شده از سوی خودروساز نسبت به تولید قطعه اقدام می کند و قطعه ساز نیز مطابق با آن مشخصات، تست ریپورت  داده و در نهایت شرکت های بازرسی نسبت به انجام بازرسی اقدام می کنند. بنابراین یک ، رابطه فسادآمیز بین مجموعه قطعه سازی و مجموعه خودروسازی و دو، قیمت ارز و نوسانات ارزی باعث می شود قطعات تولید شده توسط مجموعه قطعه ساز، لزوما کیفیت بالا را نداشته باشند.

سنجه های لازم جهت بررسی و انتخاب محل سرمایه گذاری در صنعت خودروسازی

از تضمین ایمنی و دوام گرفته تا فعال کردن ابتکارات سبک وزن و حمایت از تولید داخلی، سهم فولاد در شکل دهی مسیر رشد صنعت بسیار موثر است. از آنجایی که ایران به تقویت بخش فولاد خود و تقویت همکاری بین سهامداران ادامه می دهد، صنعت خودرو برای پیشرفت بیشتر، هم در داخل و هم در سطح جهانی آماده است. در حالی که صنعت فولاد در ایران پیشرفت چشمگیری داشته است، همچنان با چالش های خاصی مواجه است. اینها شامل نیاز به پیشرفت های مداوم تکنولوژیکی، سرمایه گذاری در تحقیق و توسعه و اطمینان از انطباق با استاندارد های کیفیت بین المللی است. پرداختن به این چالش ها فرصت هایی را برای همکاری بین تولیدکنندگان فولاد، شرکت های خودروسازی و نهاد های دولتی برای غلبه بر موانع و دستیابی به رشد پایدار ارائه می دهد.

کلیه حقوق این تارنما متعلق به شرکت بنیان توسعه صنعت خودرو (بــن رو) می باشد. © 1402

اگر دولت مصمم باشد که خودرو وارد کند، می تواند با ارز ایرانیان خارج از کشور این موضوع را اجرایی کند. ما مخالفتی با بحث واردات نداریم، اما اگر دولت واقعا به دنبال واردات است می تواند قانون ساماندهی صنعت خودرو را به درستی اجرا کند. محسن زنگنه، از دیگر مخالفان لایحه، گفت تصمیم امروز ما در قیمت کالاهای اساسی تاثیرگذار است؛ برای این موضوع به قانون نیاز نداریم، زیرا در ماده ۴ قانون ساماندهی صنعت خودرو، واردات خودرو تصویب و بیان شده که این واردات براساس آیین نامه هایی که توسط وزارت صمت تعیین می شود، اجرایی شود. از سوی دیگر در بند ۴ قانون ساماندهی تصویب کردیم که واردات خودرو باید با توجه به ملاحظه تنظیم بازار، حمایت از تولید و رعایت منابع ارزی انجام شود، حال آنکه در تبصره این لایحه این موضوع نیز ملغی می شود. در این شرایط اگر دولت برای دارو و کالاهای اساسی، ارز نداشته باشد، مطرح می کند که مجلس ما را مجبور کرد. وزیر سابق صمت که در موقعیت استیضاح قرار گرفت، برای ماندگار شدن لایحه دوفوریتی واردات خودرو را ارائه کرد.